background





Saturday 28 April 2012

berfikir secara dewasa la..

assalamualaikum.. wat pertama kali nye td aku pegi masjid kt rumah aku untuk undi AJK masjid.. aku tak tahu cane leh kena ngundi lak sebab ayah aku yang daftar nama aku ngan akak aku.. pagi2 alam dah kejut suruh siap bagai..aku sempat sarung baju muslimah je la td..padahal ramai yang pakai baju kurung..haha.. nak di jadikan cerita, lepas aku daftar n amik sticker, aku pegi duduk kat ruang berkumpul tu..suasana nmpk sangat cam berpuak..aku pelik sbb dah mcm undi untuk pilihanraya dah..adoi nye pun..ni kan undi untuk masjid..rumah ALLAH..siap ada yang bwk kain rentang bagai..aku xphm lgsung..

bila majlis start,aku dgr mantan nazir ulas sepanjang tugas dia jaga masjid tu..aku lau nak ngundi tgk orangnye cane..lau ok, tu la yg paling layak pegang jawatan..bg aku laa..org lain xtawu la cane..sbb aku tgk,ada yg muka xpenah nk masuk masjid pun dpt pencalonan..sampai ada orang ni dok ckp,awk ni sape?xpenah pun nmpk kt masjid?bukan nk pertikai kan hubungan org tu dgn tuhan tp kite pkir gak la layak ke die nk dpt jawatan tu sedangkan masjid pun die jarang pegi?contoh cam orang yang xpenah langsung wat ketupat,tibe2 orang suruh die anyam ketupat untuk raya..haa, x ke haru jadinye?rupe pe la agaknye ketupat tu..

bila majlis nk start ngundi,aku da excited la ni kn..sblm ni ngundi untuk jawatan2 MPP kt kolej ngn matrik je pun..tibe2 kena ngundi utk jawatankuasa masjid..dlm hati aku,ni kena pilih tol2 ni..mana leh bg kt org yg xsepatutnye kn..aku ingat kena pangkah2 cam undi tol2 tu..sedangkan kt matrik pun undi yg private gile la..tetibe aku pegi td,kne undi angkat2 tgn..dah cam pilih ketua darjah pulak kan..ha,aku tgk setiap kali undi mesti ada puak yg xpuas hati..ye la,cam x tulus lak kn..lpas tu,aku dgr ada makcik kt belakang aku ni bising2 sbb ada org tegur die xpakai sticker tu..bila aku pkir lik,pe sbnr nye fungsi sticker tu?die bagi kt orang yang ada nama daftar kt dalam list tp kt dalam dewan tu ramai je yang xde nama kt list..its just like same cam lau aku panggil jiran2,sedare mare,kucing aku dtg angkat tgn ngundi sekali je kn..aku rasa total org yg angkat tgn vote tu lg ramai dari orang yang tol2 daftar..leh imagine kn..

lepas tu,leh lak ada yang dtg kt mic sblm umumkan calon cakap pasal ada calon yang x layak sbb die bukan dok kt area ni..aku pelik sbb npe x bantah masa mesyuarat tu?nape bila nama dah 3 kali lekat kat board pun still x kemaskini sape yg dok kt dlm kawasan atau luar kawasan?bila dah nama dah fixed dlm list, n pegawai agama pun dtg untuk pantau undian baru ckp,mmg die decide xleh wat ape dah la..siap bertekak lg..adoi pakcik, cam x matured la..

kesimpulannya,sebagai remaja yg mampu memerhati tanpa berkata2 sbb takut ada yg kena pelempang jap gi..saye ingin mengatakan bahawa sesiapa sahaja yg dilantik untuk menjadi pemimpin terutama jawatan untuk jaga rumah ALLAH ni tolong lah dari kalangan mereka yg berpengalaman dan berpengetahuan luas dalam agama..bukan untuk orang yang cuma mahu jawatan semata2 untuk puak mereka..saya bangga dgn sorang pakcik td yg ckp xkisah la ajk bwh die dari puak mana,asalkan org tu mampu bantu die untuk jaga masjid dgn sebetulnya bkn cuma nama je yg ada kt board tp xpernah nk jalan kan tugas yg diamanahkan..ingat, kne jwb kt akhirat nt tau=)

No comments:

Post a Comment